
PERTIKAIAN 15 AHLUL BID'AH GURU-GURU BESAR AGAMA SALAFI WAHABI YANG SALING MEMBID'AHKAN SATU SAMA LAIN, SAYA AMBIL DARI KITAB:
"Mafhum al-Bid'ah wa Atsaruhu fi idh-dhirabi al-Fatawa al-Mu'ashirah, Syaikh Abdullah Al-Afraj, Hal:351-355"
(مفهوم البدعة وأثره في اضطراب الفتاوى المعاشرة، للشّيخ عبدالله الأفراج، ص: -355-351)
Wahabi aka Salafi serta Wahabi yang tak mengaku Wahabi, SERING menghalang orang mengikut Imam Mazhab.
Kata mereka Imam Mazhab tak maksum. Maka kita kembali kepada mereka, Ibn Taimiyah, Mohd Abd Wahab An Najd, Saleh Utsaimin satu mata, Abdul Aziz bin Baz satu mata, Tukang Repair Jam Al Bani, MAZA kaki fitnah tu semua maksum ke ?
Kata mereka, mereka ikut manhaj Salaf. Realitinya, Imam Abu Hassan Al Asy'ari,
Imam Hanafi, Imam Maliki, Imam Syafie, Imam Hanbali, kesemua mereka adalah ulamak Salaf. Mahu jadi salaf, ikutlah mereka. Bandingkan dengan Ibn Taimiyah, Mohd Abd Wahab An Najd, Saleh Utsaimin satu mata, Abdul Aziz bin Baz satu mata, Tukang Repair Jam Al Bani, MAZA kaki fitnah, tu REALITINYA mereka bukan ulamak salaf pun. Ulamak KHILAF adalah sebab selalu ungkit isu khilafiyah.
Kata mereka lagi Ilmu Tauhid Sifat 20 yang disusun oleh Imam Abu hassan Al Asy'ari tak ada di zaman Salaf, kesihan Nabi SAW, sahabat tak sempat belajar ilmu sifat 20. Kita jawab balik, ilmu qiraat, ilmu tajwid, ilmu tarannum, ilmu usul fiqh, ilmu hadis Imam Bukhari dan Imam Muslim, ilmu mustalahah, ilmu nahu, ilmu saraf, ilmu usuluddin, ilmu urud, ilmu bayan dan lain-lain juga tak ada dibukukan di zaman Nabi SAW dan sahabat. tak nak kasiankan sama Nabi SAW dan para sahabat ke ? Tu masalah mereka yang bodoh, tapi buat kenyataan yang membodohkan diri sendiri. Kesemua ilmu itu sudah ada di zaman Nabi SAW, tetapi tidak disusun menjadi juzuk disiplin ilmu yang khusus. Juzuk ilmu yang khusus di susun agar orang yang terkemudian MUDAH beraqidah seperti aqidah Salaf. Mudah beribadah seperti ibadah Salaf.
Mereka kata lagi, ilmu tauhid Sifat 20, dari ajaran falsafah Yunani. Kita minta mereka bagi SATU sahaja nama kitab falsafah Yunani yang diambil oleh Imam Abu Hassan Al Asy'ari sebagai bukti ilmu tauhid Ahlus Sunnah Wal Jamaah Asy'irah dari falsafah Yunani. Sampai sekarang mereka tak boleh bagi. PELIKNYA, kesemua sifat yang wajib serta mustahil serta harus bagi ALLAH yang dinyatakan dalam ilmu tauhid Asya'irah ADA dalil Al Quran dan Hadith. Tu masalah orang yang TAQLID BUTA cakap Wahabi Salahpi. Mereka tak tahu, main ikut dan dnegar ajee cakap orang. Woiii, dari kau ikut cakap orang bodoh, baik ikut cakap ulamak Imam Mazhab.
Wahabi aka Salafi kata, Imam Mazhab ini PUNCA perpecahan masyrakat. Betul ke ? Yang pastinya, kita adalah rakyat Malaysia yang mengamalkan ajaran mazhab Syafie. DI samping itu, ada juga yang amal mazhab Hanafi, Hanbali dan Maliki dari sahabat-sahabat yang datang dari India, China, Maghribi, Libya. Keempat-empat mazhab ini OK aje sejak 57 tahun merdeka. Tak ada gaduh2. TAPI bila sekor Wahabi jadi Mufti, habis satu Malaysia jadi huru-hara. Gelatin BABI boleh makan katanya. Kemudian cari popular dan glamour. Baru sekor dah kucar kacirkan Malaysia. Bengong.
TAPI ... jika lihat sesama Wahabi/ Salafi kat Malaysia ni pun ada mazhab-mazhabnya. Kat KL/ Selangor aje, satu grup buat jamak qasar :
1. Grup A : Dia niat jamak kesemua lima waktu solat, dan ditunaikan dalam satu waktu dua rakaat dengan satu salam.
2. Grup B : Dia niat jamak semua solat dengan menunaikan buat solat 10 rakaat lima salam dalam satu waktu.
3. Grup C : Dia niat jamak dan qasar dengan menunaikan 17 rakaat dengan lima salam, dalam satu waktu.
4. Grup D : Dia niat jamak dan qasar sahaja. Solatnya tidak.
INI REALITI.
Begitu juga antara Ben Baz, Utsaimin dan Al Bani, Seorang kata ALLAH di langit. Seorang kata ALLAH di bumi. Seorang kata ALLAh di bukit Tursina dan mereka sesama mereka saling kafir mengkafirkan.
Dari kitab "Mafhum al-Bid'ah wa Atsaruhu fi idh-dhirabi al-Fatawa al-Mu'ashirah, Syaikh Abdullah Al-Afraj, Hal:351-355"
(مفهوم البدعة وأثره في اضطراب الفتاوى المعاشرة، للشّيخ عبدالله الأفراج، ص: -355-351)
Wahabi aka Salafi saling menghentam BID'AH antara satu sama lain (TERPECAH BELAH) Di antaranya:
1. Perkara baru dalam agama (Bid'ah/tidak ada dasar) Yaitu "DUDUK-DUDUK TA'ZIYAH" dilarang oleh Ibnu Utsaimin, tetapi di bolehkan dan di syari'atkan oleh Ibnu Bazz dan Abdullah Jibrin
2. Perkara baru dalam agama (Bid'ah/tidak ada dasar) Yaitu "SEDEKAH UNTUK KEDUA ORANG TUA" dilarang oleh Ibnu Utsaimin, tetapi di bolehkan dan di syari'atkan oleh Ibnu Bazz, Ibnu Jibrin, dan Shalih Fauzan
3. Perkara baru dalam agama (Bid'ah/tidak ada dasar) Yaitu "MENENTUKAN HARI JUM'AT UNTUK ZIARAH KUBUR" dilarang oleh Ibnu Bazz, Ibnu Utsaimin, dan Shalih Fauzan, tetapi di bolehkan dan di syari'atkan oleh Ibnu Jibrin
4. Perkara baru dalam agama (Bid'ah/tidak ada dasar) Yaitu "TASBIH UNTUK BERDZIKIR" dilarang oleh Shalih Fauzan dan Al-Bani, tetapi di bolehkan dan di syari'atkan oleh Ibnu Bazz, Ibnu Jibrin, dan Ibnu Utsaimin
5. Perkara baru dalam agama (Bid'ah/tidak ada dasar) Yaitu"UMRAH BERKALI-KALI DI BULAN RAMADHAN" dilarang oleh Ibnu Utsaimin, tetapi di bolehkan dan di syari'atkan oleh Ibnu Bazz, Shalih Fauzan, dan KOMISI FATWA SAUDI ( لجنة دائمة )
6. Perkara baru dalam agama (Bid'ah/tidak ada dasar) Yaitu "DO'A KHATAM AL-QUR'AN DALAM SHALAT" di larang oleh Al-Bani, tetapi di bolehkan dan di syari'atkan oleh Ibnu Bazz, Shalih Fauzan, dan Utsaimin
7. Perkara baru dalam agama (Bid'ah/tidak ada dasar) Yaitu "MEMBACA AL-QUR'AN DARI MUSHAF SAAT SHALAT" dilarang oleh Al-Bani, tetapi di bolehkan dan di syari'atkan oleh Ibnu Bazz, Ibnu Utsaimin, Ibnu Jibrin, dan Shalih Fauzan
8. Perkara baru dalam agama (Bid'ah/tidak ada dasar) Yaitu " PERAYAAN HAFAL AL-QUR'AN" dilarang oleh Al-Bani dan KOMISI FATWA SAUDI ( لجنة دائمة ), tetapi di bolehkan dan di syari'atkan oleh Ibnu Utsaimin dan Shalih Fauzan
9. Perkara baru dalam agama (Bid'ah/tidak ada dasar) Yaitu "MENCIUM AL-QUR'AN" dilarang oleh Ibnu Utsaimin, Al-Bani, dan KOMISI FATWA SAUDI ( لجنة دائمة )
10. Perkara baru dalam agama (Bid'ah/tidak ada dasar) Yaitu "MIHRAB MASJID" dilarang oleh Al-Bani, tetapi di bolehkan dan di syari'atkan oleh Ibnu Bazz, Ibnu Utsaimin, Shalih Fauzan, dan KOMISI FATWA SAUDI ( لجنة دائمة )
11. Perkara baru dalam agama (Bid'ah/tidak ada dasar) Yaitu "GARIS SHAF DI MASJID" dilarang oleh Al-Bani, tetapi di bolehkan dan di syari'atkan oleh Ibnu Utsaimin, Shalih Fauzan, Afifi, KOMISI FATWA SAUDI ( لجنة دائمة ), Ibnu Bazz dan Ibnu Utsaimin
12. Perkara baru dalam agama (Bid'ah/tidak ada dasar) Yaitu "DIAMNYA IMAM SEJENAK SETELAH MEMBACA AL-FATIHAH" dilarang oleh Al-Bani, tetapi di bolehkan dan di syari'atkan oleh Shalih Fauzan dan KOMISI FATWA SAUDI ( لجنة دائمة )
13. Perkara baru dalam agama (Bid'ah/tidak ada dasar) Yaitu "MEMEGANG KEDUA TANGAN SETELAH RUKUK" dilarang oleh Al-Bani, tetapi di bolehkan dan di syari'atkan oleh Ibnu Bazz, Utsaimin, dan Shalih Fauzan
14. Perkara baru dalam agama (Bid'ah/tidak ada dasar) Yaitu "MENAMBAH DARI SEBELAS RAKA'AT DALAM IBADAH MALAM BULAN RAMADHAN" dilarang oleh Al-Bani, tetapi di bolehkan dan di syari'atkan oleh Ibnu Bazz, Ibnu Utsaimin, Ibnu Jibrin dan Shalih Fauzan
15. Perkara baru dalam agama (Bid'ah/tidak ada dasar) Yaitu "MEMANJANGKAN JANGGOT MELEBIHI GENGGAMAN TANGAN" dilarang oleh Al-Bani, tetapi di bolehkan dan di syari'atkan oleh Ibnu Bazz, Ibnu Utsaimin, Ibnu Jibrin, dan Shalih Fauzan.
Dan kita lihat ISU yang mereka bawa KESEMUANYA ADALAH ISU KHILAFIYAH. ISU FURU' yang telah SELESAI DIBAHASKAN oleh ulamak Ahlus Sunnah Wal Jamaah muktabar sejak 1000 tahun lebih.
Inilah mentaliti penganut agama Wahabi/ Salafi. Mentaliti mereka 1000 tahun ke belakang. Kita Ahlus Sunnah Wal Jamaah sibuk mengislamkan orang atas perkara aqidah. Wahabi/Salafi ini pula sibuk mengkafirkan umat Islam atas perkara khilafiyah.
Sebab tu aku tak mahu jadi Wahabi/ Salafi hehehe
No comments:
Post a Comment