HUKUM DUDUK ATAS KUBUR?
حديث أبي هريرة رضي الله عنه أنه قال:
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:" لأن يجلس أحدكم على جمرة فتحرق ثيابه فتخلص إلى جلده خير له من أن يجلس على قبر.
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:" لأن يجلس أحدكم على جمرة فتحرق ثيابه فتخلص إلى جلده خير له من أن يجلس على قبر.
Daripada Abu Hurairah r.a berkata, bahawa Rasulullah bersabda bermaksud: Sekiranya seseorang kamu duduk di atas bara api yang membakar pakaiannya dan menyentuh dan menghanguskan kulitnya, lebih baik baginya daripada duduk di atas kubur. (riwayat Muslim, Abu Daud, al-Nasa'i, dan Ibn Majah, al-Baihaqi dan Ahmad)
Apakah yg dimaksudkan dgn "LARANGAN DUDUK DI ATAS KUBUR" ini kena lah merujuk kpd tafsiran ahlul hadis,
: عن زيد بن ثابت ، قال : (إنما نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن الجلوس على القبر لحدث بول أو غائط) شرح صحيح البخارى ـ لابن بطال - (3 / 3
Daripada Sayyidina Zaid bin Thsabit, telahberkata senyayg ditegah, dilarang oleh Rasulullah dari duduk di atas krn hadas iaitu buang air kecil atau air besar.
Daripada Sayyidina Zaid bin Thsabit, telahberkata senyayg ditegah, dilarang oleh Rasulullah dari duduk di atas krn hadas iaitu buang air kecil atau air besar.
, قال الطحاوي:" وقد ثبت بذلك أن الجلوس المنهي عنه في الآثار هو الجلوس للغائط أو البول وأما الجلوس لغير ذلك فلم يدخل في ذلك النهي، ) حاشية الطحطاوي على المراقي - (1 / 41)
"Telah berkata Imam Thohawi rh. Sesungguhnya telah ditetapkan bahawa duduk yg di larang dan ditegah oleh hadis iaitu duduk bagi tujuan membuang air kecil atau air besar, ada pun selain dari itu maka tidaklah ada larangan dan tegahan"
"Telah berkata Imam Thohawi rh. Sesungguhnya telah ditetapkan bahawa duduk yg di larang dan ditegah oleh hadis iaitu duduk bagi tujuan membuang air kecil atau air besar, ada pun selain dari itu maka tidaklah ada larangan dan tegahan"
روي عن أبي هريرة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: من جلس على قبر يبول عليه أو يتغوط، فكأنما جلس على جمرة من نار]) أخرجه الروياني في مسنده (2 / 287) رقم (1218). قال ابن حجر:"وروى الطحاوي من طريق محمد بن كعب قال : إنما قال أبو هريرة : من جلس على قبر يبول عليه أو يتغوط فكأنما جلس على جمرة ، لكن إسناده ضعيف" فتح الباري لابن حجر - (4 / 432).
Diriwayatkan oleh Sayidina Abu Hurairah, Sabda Rasulullah saw. Siapa yg duduk diatas kubur untuk buang air kecil atau berak di atasnya, maka sesunguhnya ia telah duduk di atas bara api neraka.
Diriwayatkan oleh Sayidina Abu Hurairah, Sabda Rasulullah saw. Siapa yg duduk diatas kubur untuk buang air kecil atau berak di atasnya, maka sesunguhnya ia telah duduk di atas bara api neraka.
أن علي بن أبي طالب كان يتوسد على القبور ويضطجع عليها وهذا أكثر من الجلوس الذي تضمنه ظاهر الحديث الذي تعلق به ابن مسعود وعطاء في منع الجلوس على القبور وهو ما رواه أبو هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لأن يجلس أحدكم على جمرة فتحرق ثيابه فتخلص إلى جلده خير (من أن يجلس على قبر ) فتأول مالك رحمه الله هذا على أن النهي عن الجلوس على القبور إنما تناول الجلوس عليها لقضاء الحاجة ، وقد قال مثل قول مالك زيد بن ثابت وهو الأظهر ؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم قد زار القبور وأباح زيارتها ولا خلاف بين المسلمين في جواز الجلوس عليها عند الدفن فيحمل الحديث على ذلك ويجمع بينه وبين ما روي من قول علي رضي الله عنه وفعله. المنتقى - شرح الموطأ - (2 / 51)
Sesungguhnya Sayyidina Ali Ibn Abu Talib berbantal dan berbaring diatas kuburan ini lebih lama dari duduk seperti yg terkandung dlm nya zahir hadis yg telah didikaitkan oleh Ibn Masud RA. dan Atha' RA. pada menegah duduk diatas kubur, seprti hadis yg telah diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA. (Tetjemahannya di atas)
Sesunguhnya Sayyidina Ali Ibn Abu Talib bersandar dan berbaring di atad kubur, ini lebih lama dari duduk di atas kubur yg terkandung dlm zahir hadis yg di ta'liqkan oleh Imam Ibnu Masud dan Imam Atho' pada larangan duduk diatas kubur seperti yg telah diriwayatkan oleh Sayyidina Abi Huraira RA.
Imam Malik RA.telah menafsirkan sesunguhnya larangan duduk diatas kubur, diambil kira duduk di atasnya untuk qadha' hajat (buang air kecil atau besar). Telah berkata seperti Imam Malik Sayidina Zaid Ibn Thsabit RA. Itulah yg Terang lagi jelas. Krn Nabi Sollallahu Alaihi Wa Ala Alihi Wa Sohbihi Wasalam telah pergi menziarahi kubur dan keharusan berziarah kubur, tidak ada khilaf atau tidak ada perselisihan di antara umat Islam pada k duduk di atas kubur ketika mengkembumikan jenazah
No comments:
Post a Comment