Ada orang melenting tak puas hati dengan video ceramah berkaitan zikir yang tidak ma'tsur dibaca di dalam solat atau di luar solat. Siapa ada yang share & tag ustaz-ustaz 'Salah Pi' untuk kondem video tu.
Walham kami hanya menaqalkan pendapat Imam Ibnu Hajar berkenaan perkara ini.
Baiklah biar kami bawakan kenyataan Al-Hafiz berikut:
Baiklah biar kami bawakan kenyataan Al-Hafiz berikut:
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ نُعَيْمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْمُجْمِرِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ يَحْيَى بْنِ خَلَّادٍ الزُّرَقِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ رِفَاعَةَ بْنِ رَافِعٍ الزُّرَقِيِّ قَالَ كُنَّا يَوْمًا نُصَلِّي وَرَاءَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنْ الرَّكْعَةِ قَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ قَالَ رَجُلٌ وَرَاءَهُ رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ حَمْدًا كَثِيرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيهِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ مَنْ الْمُتَكَلِّمُ قَالَ أَنَا قَالَ رَأَيْتُ بِضْعَةً وَثَلَاثِينَ مَلَكًا يَبْتَدِرُونَهَا أَيُّهُمْ يَكْتُبُهَا أَوَّلُ – صحيح البخاري, ج:۳,ص:۲٧٧ –
“Diriwayatkan dari Abdullah bin Maslamah, dari Malik, dari Nu’aim bin Abdillah al-Mujmir, dari Yahya bin Khallad az-Zuraqi, dari ayahnya, dari Rifa’ah bin Rafi’ az-Zuraqi, ia berkata: Pada suatu ketika kami solat di belakang Nabi ﷺ, ketika Baginda ﷺ bangun dari ruku’ baginda ﷺ mengucapkan { سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ }. Kemudian ada seorang lelaki di belakang baginda ﷺ mengucapkan: { رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ حَمْدًا كَثِيرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيهِ }. Maka setelah selesai solat, Nabi ﷺ bertanya: ‘Siapa yang mengucapkan kalimat tadi?’. Lelaki tersebut menjawab: ‘Saya’. Selanjutnya baginda ﷺ berkata: ‘Sungguh aku melihat 30 malaikat saling berebut untuk menuliskan pahalanya.”
Imam Ibnu Hajar mengatakan:
وَالْحِكْمَة فِي سُؤَاله صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَهُ عَمَّنْ قَالَ أَنْ يَتَعَلَّم السَّامِعُونَ كَلَامه فَيَقُولُوا مِثْله . وَاسْتُدِلَّ بِهِ عَلَى جَوَاز إِحْدَاث ذِكْر فِي الصَّلَاة غَيْر مَأْثُور إِذَا كَانَ غَيْر مُخَالِف لِلْمَأْثُورِ
“Hikmah disebalik pertanyaan Rasulullah ﷺ, “Siapa yang mengucapkan kalimat tadi?”, bahawasanya Baginda ﷺ bertanya dengan tujuan untuk mengajarkan kepada orang-orang yang mendengar kalimat tersebut agar mereka mengucapkan kalimat yang sama. Ini adalah dalil yang menunjukkan dibolehkan membaca zikir di dalam solat dengan zikir yang tidak ma’tsur (tidak datang daripada Nabi ﷺ), selagi bacaan zikir tersebut tidak menyalahi yang ma’tsur."
No comments:
Post a Comment