Friday, 24 July 2015

ISU KENDURI TAHLIL : WAHABI TIDAK AMANAH DENGAN ILMU. MAIN TEBUK-TEBUK dan SEKERAT JALAN Part 2





Isu "kenduri Tahlil"..

Apabila Mufti N9 mengeluarkn fatwa bahawasanya wahabi itu sesat..Maka mereka terus mmbidas mufti demi kebaikkn fahaman mereka..Dengn kata "siapa yg cakap org wahabi maknya dia yang wahabi".."orang yg kata wahabi ini sesat dengn sebab mmbid'ah kan knduri tahlil maka mereka telah mmbid'ahkn ulama mazhab imam Asyafi'e"..

Sangat menarik apbila mereka cuba mmperthan kn pandangn mereka dengan mnggunakan kitab2 ulama mazhab imam assyfi'e sndri bagi mmperkuatkn hujjah mereka..Akhirnya mereka telah membongkarkn kejahilan mereka dalam memahami Fikh mazhab imam assyfi'e sendiri..bgaimana pula dengn mazhab lain..??mngkin kefaham mereka tentang mazhab lain juga banyak yang disalah fahamkn..

Disini saya datangkn beberapa buah kita diantaranya kitab yang telah mereka rujuk dan disalah fahamkn apa mudrad sbenar iaitu kitab "Fikh Minhaj" yg dikarang oleh "DR Mustofa Bugha"..dan sy datangkn juga di antara kitab yg muktabar dalam mazhab imam syafi'e iaitu kitab i'anatuttholibin,iqna' dan bujairami iqna' bg mnjlasknnya lagi.....

Cuba lihat tulisan yg telah sy tandakan dengn dakwat hijau..

Pertama kitab Fikh minhaj..

ويحرم تهيئة الطعام للنائحات وأمثالهن سواء كان ذلك من أهل الميت أم غيرهم ذلك لأنه إعانة على معصية وتحميس على الاستمرار فيها..

"Dan haram menyiapkan makann bgi perempuan2 yang meratap. Dan seumpanya..sama ada demikian itu dari ahli mayat atau orang lain..kerana demikian itu membantu diatas maksiat dan mnggalkkn berterusan padanya.."

Apa yang difahami dari kitab ini ialah HARAM MENYEDIAKAN MAKAN ITU UNTUK PEREMPUAN YANG MERATAP ...

jika dilihat pada kata انشغال أهل shingga habis itu..saya akan terangkn apa yg patut dfahami berdasarkn fikh mazhab imam syafie dengn mmbuat rujukn kitab yg sy sbut kn diatas..

ﻭﻳﻜﺮﻩ ﻷﻫﻞ ﺍﻟﻤﻴﺖ ﺍﻟﺠﻠﻮﺱ ﻟﻠﺘﻌﺰﻳﺔ، ﻭﺻﻨﻊ ﻃﻌﺎﻡ ﻳﺠﻤﻌﻮﻥﺍﻟﻨﺎﺱ ﻋﻠﻴﻪ ﻟﻤﺎ ﺭﻭﻯ ﺃﺣﻤﺪ ﻋﻦ ﺟﺮﻳﺮ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺒﺠﻠﻲ ﻗﺎﻝ ﻛﻨﺎ ﻧﻌﺪ ﺍﻻﺟﺘﻤﺎﻉ ﺇﻟﻰ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﻤﻴﺖ ﻭﺻﻨﻌﻬﻢ ﺍﻟﻄﻌﺎﻡ ﺑﻌﺪﺩﻓﻨﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﻨﻴﺎﺣﺔ ﻭﻳﺴﺘﺤﺐ ﻟﺠﻴﺮﺍﻥ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﻤﻴﺖ ﻭﻟﻮ ﺃﺟﺎﻧﺐ ﻭﻣﻌﺎﺭﻓﻬﻢ ﻭﺇﻥ ﻟﻢ ﻳﻜﻮﻧﻮﺍ ﺟﻴﺮﺍﻧﺎ ﻭﺃﻗﺎﺭﺑﻪ ﺍﻷﺑﺎﻋﺪ ﻭﺇﻥ ﻛﺎﻧﻮﺍ ﺑﻐﻴﺮ ﺑﻠﺪ ﺍﻟﻤﻴﺖ ﺃﻥ ﻳﺼﻨﻌﻮﺍ ﻷﻫﻠﻪ ﻃﻌﺎﻣﺎ ﻳﻜﻔﻴﻬﻢ ﻳﻮﻣﺎ ﻭﻟﻴﻠﺔ ﻭﺃﻥ ﻳﻠﺤﻮﺍ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﻓﻲ ﺍﻷﻛﻞ ﻭﻳﺤﺮﻡ ﺻﻨﻌﻪ ﻟﻠﻨﺎﺋﺤﺔ ﻷﻧﻪ ﺇﻋﺎﻧﺔ ﻋﻠﻰ ﻣﻌﺼﻴﺔ

“dimakruhkan bagi ahlul mayyit duduk untuk ta’ziyah dan menghidangkan makanan yang

Berhimpunlah oleh manusia diatasnya, kerana diriwayatkan oleh Ahmad dari Jarir bin Abdullah al-Bajali, ia berkata “kami memandang berhimpun kpada keluarga mayat dan menyediakn mereka itu akn makanan selepas kebumikannya termasuk bahagian dari meratap”. Disunnahkan bagi tetangga mayat walaupun orang lain dan orang yang mengetahui walaupun bukan sebagai tetangga dan kerabat- kerabatnya yang jauh walaupun berada di negeri yg lain dengan mayat supaya membuat makanan untuk keluarga mayat yg mencukupi mereka itu pada siang maupun malamnya, dan supaya mereka memaksa keluarga mayat untuk makan, dan diharamkan menyiapkan makanan untuk wanita wanita yang meratap, karena itu membantu kepada kemaksiatan”.

Seterusnya..

ﻭﻗﺪ ﺍﻃﻠﻌﺖ ﻋﻠﻰ ﺳﺆﺍﻝ ﺭﻓﻊ ﻟﻤﻔﺎﺗﻲ ﻣﻜﺔ ﺍﻟﻤﺸﺮﻓﺔ ﻓﻴﻤﺎ ﻳﻔﻌﻠﻪ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﻤﻴﺖ ﻣﻦ ﺍﻟﻄﻌﺎﻡ . ﻭﺟﻮﺍﺏ ﻣﻨﻬﻢ ﻟﺬﻟﻚ ( ﻭﺻﻮﺭﺗﻬﻤﺎ) ﻣﺎ ﻗﻮﻝ ﺍﻟﻤﻔﺎﺗﻲ ﺍﻟﻜﺮﺍﻡ ﺑﺎﻟﺒﻠﺪ ﺍﻟﺤﺮﺍﻡ ﺩﺍﻡ ﻧﻔﻌﻬﻢ ﻟﻼﻧﺎﻡ ﻣﺪﻯﺍﻻﻳﺎﻡ، ﻓﻲ ﺍﻟﻌﺮﻑ ﺍﻟﺨﺎﺹ ﻓﻲ ﺑﻠﺪﺓ ﻟﻤﻦ ﺑﻬﺎ ﻣﻦ ﺍﻻﺷﺨﺎﺹ ﺃﻥ ﺍﻟﺸﺨﺺ ﺇﺫﺍ ﺍﻧﺘﻘﻞ ﺇﻟﻰ ﺩﺍﺭ ﺍﻟﺠﺰﺍﺀ، ﻭﺣﻀﺮ ﻣﻌﺎﺭﻓﻪ ﻭﺟﻴﺮﺍﻧﻪ ﺍﻟﻌﺰﺍﺀ، ﺟﺮﻯ ﺍﻟﻌﺮﻑ ﺑﺄﻧﻬﻢ ﻳﻨﺘﻈﺮﻭﻥ ﺍﻟﻄﻌﺎﻡ، ﻭﻣﻦ ﻏﻠﺒﺔ ﺍﻟﺤﻴﺎﺀ ﻋﻠﻰ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﻤﻴﺖ ﻳﺘﻜﻠﻔﻮﻥ ﺍﻟﺘﻜﻠﻒ ﺍﻟﺘﺎﻡ ،ﻭﻳﻬﻴﺌﻮﻥ ﻟﻬﻢ ﺃﻃﻌﻤﺔ ﻋﺪﻳﺪﺓ، ﻭﻳﺤﻀﺮﻭﻧﻬﺎ ﻟﻬﻢ ﺑﺎﻟﻤﺸﻘﺔ ﺍﻟﺸﺪﻳﺪﺓ ﻓﻬﻞ ﻟﻮ ﺃﺭﺍﺩ ﺭﺋﻴﺲ ﺍﻟﺤﻜﺎﻡ ﺑﻤﺎ ﻟﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﺮﻓﻖ ﺑﺎﻟﺮﻋﻴﺔ، ﻭﺍﻟﺸﻔﻘﺔ ﻋﻠﻰ ﺍﻻﻫﺎﻟﻲ ﺑﻤﻨﻊ ﻫﺬﻩ ﺍﻟﻘﻀﻴﺔ ﺑﺎﻟﻜﻠﻴﺔ ﻟﻴﻌﻮﺩﻭﺍ ﺇﻟﻰ ﺍﻟﺘﻤﺴﻚ ﺑﺎﻟﺴﻨﺔ ﺍﻟﺴﻨﻴﺔ، ﺍﻟﻤﺄﺛﻮﺭﺓ ﻋﻦ ﺧﻴﺮ ﺍﻟﺒﺮﻳﺔ ﻭﺇﻟﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺭﺑﻪ ﺻﻼﺓ ﻭﺳﻼﻣﺎ، ﺣﻴﺚ ﻗﺎﻝ ﺍﺻﻨﻌﻮﺍ ﻵﻝ ﺟﻌﻔﺮ ﻃﻌﺎﻣﺎ ﻳﺜﺎﺏ ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﻨﻊ ﺍﻟﻤﺬﻛﻮﺭ

“Dan sungguh telah aku perhatikan mengenai pertanyaan yang ditanyakan kepada Mufti Mekkah pada barang yang dibuat aknnya oleh Ahlu mayit dripda makanan dan jawapan mereka atas perkara tersebut.(Gambaran penjelasan mengenai keduanya pertanyaan dan jawaban tersebut) yaitu mengenai pendapat sekalian Mufti di negeri “al-Haram” semoga Allah mengekalkn manfaat buat mareka untuk seluruh manusia sepanjang masa tentang kebiasaan yang khusus di suatu negeri bahwa jika ada yang meninggal, kemudian para pentakziyah hadir dari yang mereka kenal dan tetangganya, lalu terjadi kebiasaan bahwa mereka "orang yg mngucap takziah" itu menunggu akn makanan dan karena rasa sangat malu telah meliputi ahlu mayyit maka mereka membebani diri dengan beban yang sempurna,dan kemudian keluarga mayit menyediakan makanan yang banyak untuk mereka "org yg ucp takziah" dan menghadirkannya kepada mereka dengan rasa kasihan . Maka apakah bila seorang ketua penegak hukum yang dengan kelembutannya dan rasa kasihannya kepada ahlu mayyit dengan mencegah permasalahan tersebut secara keseluruhan agar manusia kembali berpegang kepada As-Sunnah yang lurus yang berasal dari خير البرية dan sekira2 bersabda, “sediakanlah makanan untuk keluarga Jakfar”, apakah pemimpin itu diberi pahala atas yang disebutkan.."

ﺃﻓﻴﺪﻭﺍ ﺑﺎﻟﺠﻮﺍﺏ ﺑﻤﺎ ﻫﻮ ﻣﻨﻘﻮﻝ ﻭﻣﺴﻄﻮﺭ ( ﺍﻟﺤﻤﺪ ﻟﻠﻪ ﻭﺣﺪﻩ ) ﻭﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻋﻠﻰ ﺳﻴﺪﻧﺎ ﻣﺤﻤﺪ ﻭﻋﻠﻰ ﺁﻟﻪ ﻭﺻﺤﺒﻪ ﻭﺍﻟﺴﺎﻟﻜﻴﻦ ﻧﻬﺠﻬﻢ ﺑﻌﺪﻩ . ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺃﺳﺄﻟﻚ ﺍﻟﻬﺪﺍﻳﺔ ﻟﻠﺼﻮﺍﺏ . ﻧﻌﻢ، ﻣﺎ ﻳﻔﻌﻠﻪ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻣﻦ ﺍﻻﺟﺘﻤﺎﻉ ﻋﻨﺪ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﻤﻴﺖ ﻭﺻﻨﻊ ﺍﻟﻄﻌﺎﻡ،ﻣﻦ ﺍﻟﺒﺪﻉ ﺍﻟﻤﻨﻜﺮﺓ ﺍﻟﺘﻲ ﻳﺜﺎﺏ ﻋﻠﻰ ﻣﻨﻌﻬﺎ ﻭﺍﻟﻲ ﺍﻻﻣﺮ، ﺛﺒﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻪ ﻗﻮﺍﻋﺪ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻭﺃﻳﺪ ﺑﻪ ﺍﻻﺳﻼﻡ ﻭﺍﻟﻤﺴﻠﻤﻴﻦ

Penjelasan sebagai jawaban terhadap apa yang telah di tanyakan, Ya Allah aku mminta kepada Mu supaya memberikan petunjuk kebenaran”. Iya.., apa yang dilakukan oleh manusia dari berkumpul ditempat ahlu mayit dan menghidangkan makanan itu ialah sbagian dari bid’ah munkarah, yang diberi pahala bagi yang mencegahnya dan menyuruhnya. Allah akan mengukuhkan dengannya kaidah-kaidah agama dan mendorong Islam serta umat Islam”

Jadi disini perlu difaham..menyediakan makan yg dianggap sbgai bid'ah munkarah adalah kerana kebiasaan orang yg datang itu,mereka menuggu2 untuk dihidangkn maknn..cuba lihat diatas "بأنهم ينتظرون الطعام" dengn bahawa mereka itu mnggu2 utk dihidangkn mknn..dengn sbb itu ianya memberati bagi kluarga si mayit..itulah yg trmsuk ddlm bid'ah mungkarah..dan juga Haram apabila mnghidangkn untuk permpuan yg meratap...

Apa yg dpat difahami..tetamu yg hadir tdk mnunggu2 agar dhidangkn mknn kpda mereka dan juga tidak membebani bagi keluarga simayat..malah kluarga simayat sndri yg ingin menyediakn bg tetamu tdk ada lansung larangn mnurut mazhab imam Assyafi'e..malah ianya dianggap baik krana trmasuk ddlm bersedeqah..

ﻭﻓﻲ ﺣﺎﺷﻴﺔ ﺍﻟﻌﻼﻣﺔ ﺍﻟﺠﻤﻞ ﻋﻠﻰ ﺷﺮﺡ ﺍﻟﻤﻨﻬﺞ ﻭﻣﻦ ﺍﻟﺒﺪع ﺍﻟﻤﻨﻜﺮﺓ ﻭﺍﻟﻤﻜﺮﻭﻩ ﻓﻌﻠﻬﺎ : ﻣﺎ ﻳﻔﻌﻠﻪ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻣﻦ ﺍﻟﻮﺣﺸﺔ ﻭﺍﻟﺠﻤﻊ ﻭﺍﻷﺭﺑﻌﻴﻦ، ﺑﻞ ﻛﻞ ﺫﻟﻚ ﺣﺮﺍﻡ ﺇﻥ ﻛﺎﻥ ﻣﻦ ﻣﺎﻝ ﻣﺤﺠﻮﺭ، ﺃﻭ ﻣﻦ ﻣﻴﺖ ﻋﻠﻴﻪ ﺩﻳﻦ، ﺃﻭ ﻳﺘﺮﺗﺐ ﻋﻠﻴﻪ ﺿﺮﺭ، ﺃﻭ ﻧﺤﻮ ﺫﻟﻚ ﺍﻩ

“dan didalam Hasyiyah al-‘Allamah al-Jamal ‘ala syarhil Minhaj dan setengah bid’ah munkarah dan makruh membuat aknnya ialah perkara yang telah dbuat oleh manusia berupa al-wahsyah (duka cita) perkumpulan dan empat puluh harian, bahkan semua itu haram jika berasal dari harta yang terlarang, atau dari harta mayyit yang masih memiliki tanggungan hutang atau mengakibatkan
terjadinya kemudharatan atau sumpanya. intahaa. ”.

Haram disini jika mnggunakan perbelnjaan drpda harta yg terlarang..ataupun dri harta mayat yg msih memiliki hutang..sprti mana yg dsbut ddlm kitab Bujairami..walaupun berhutang hanya sdikit skalipun..jika tdak ada hutang dan sbgainya..tidak menjadi haram bagi ahli kluarga mmbuat jamuan makan..
Rujukan kitab i'anatuttholibin..Jilid kedua..

Kemudian lihat kitab yg muktabar ini pula..

ﻭﺣﺮﻡ ﺗﻬﻴﺌﺘﻪ ﻟﻨﺤﻮ ﻧﺎﺋﺤﺔ ﻛﻨﺎﺩﺑﺔ ﻷﻧﻬﺎ ﺇﻋﺎﻧﺔ ﻋﻠﻰ ﻣﻌﺼﻴﺔ ﻗﺎﻝ ﺍﺑﻦ ﺍﻟﺼﺒﺎﻍ ﻭﻏﻴﺮﻩ ﺃﻣﺎ ﺍﺻﻄﻨﺎﻉ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﻤﻴﺖ ﻃﻌﺎﻣﺎ ﻭﺟﻤﻊ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻋﻠﻴﻪ ﻓﺒﺪﻋﺔ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﺤﺒﺔ..

“dan haram menyiapkan makanan untuk perempuan2 yg meratap seperti menyebut-menyebut, karena bahawasanya demikian itu membantu kpda maksiat , Ibnu Ash-Shabbagh dan yang lainnya mengatakan adapun mengurusi makanan ahlu mayyit dan manusia berkumpul padanya, maka itu bid’ah gairul msthbah”.

Kesimpulannya disini..menyediakn maknn buat tetamu itu bid'ah "APABILA ORGBYG HADIR ITU MNGGU2 DAN IANYA MEMBEBANI KELUARGA SIMAYAT.. IANYA MEMBERATI KLUARGA SIMATI..DAN HARAM ITU APBILA MNYEDIAKN MKNN BUAT PERMPUAN2 YG MERATAP KRNA MMBNTU KPDA MAKSIAT"...

Jika sebaliknya..maka tdk menghalang oleh ulama mazhab imam assyfi'e bg mmbuat perkara ini..sekarang ini..ahli kluarga buat bkn di atas paksaan..mereka mmbuat smata2 untuk mncari pahala..maka tiada satu nas pun yang melarangnya..

Jika dilihat ddlm kitab Bujairami hasyiah bg kitab iqnak ini ada menyebut..

ويستحب أن يقرأ عنده شيء من القرآن و إن ختموا القرآن كان أفضل شرح الروض اه..

Dan disunatkan "dituntut" akn bahawa dibaca disisi mayat akn ssuatu dripda Al Quran dan jika khatam mereka itu adalah lebih afhdal..

Knp yg ini kalian tidak pandang soal mmbaca alquran..atau kalian mngambil pndpat mazhab syafi'e yg kalian rasa kena dengan pandangn kalian..

Jangn lah mengambil pndpat ikut suka hati demi mmperthnkn pandangn sndri shinggakn memutar belitkan mudrad sebenar..tiada amanah lansung dalam mnyampai kn agama..jika kalam2 ulama kalian ikut suka..apakah kalian amanah dngn kalam2 baginda..jika kalam ulama kalian tdk memahaminya..adkah kalian lebih memahmi kalam baginda...

Kalian gunakn kitab2 mazhab imam syafi'e demi mmperthnkn pndpat kalian..malah kalian slah dalam menilai..Allah...


Kredit Ustaz Ahmad Sazali AD Damanhuri

1 comment:

  1. Sesungguhnya ketika kita berdoa dalam Alfatihah yaitu: Tunjukilah "kami" kejalan yang lurus, dst maksud dari kata "kami" itu bukanlah hanya bermaksud untuk diri pribadi, keluarga, jamaah shalat atau doa atau kaum muslimin. Tetapi untuk seluruh umat manusia yang "hidup" saat ini dan yang akan lahir bahkan bangsa jin. agar semua dapat menjalani hidup dengan benar dan baik. Tetapi kalau untuk orang yang sudah mati apa gunanya lagi petunjuk itu bagi mereka?

    ReplyDelete