Thursday, 26 October 2017

MENJAWAB FITNAH WAHABI : KESESATAN TAUHID RUBBUBIYAH, ULUHIYAH, ASMA' WA SIFAT PART 2




Salafus Soleh telah menyusun kaedah-kaedah aqidah yang menerangkan aqidah islam, untuk menjaga pemahaman aqidah yang dibawa Nabi Muhammad , yang difahami oleh sahabat, tabi’in dan tabiuttabi’in. Sehingga kita, umat yang ahkir dari umat Nabi Muhammad yang lemah iman, yaqin ,ilmu dan amal ini , tetap berada dalam aqidah islam yang shahih. Aqidah tersebut dikenal dengan aqidah sifat 50 yang menjelaskan makna kalimat Tauhid “Laa ilaha illallah - Muhammadarrasulullah”.

“Laa ilaha illallah “ mengandungi 41 sifat yaitu 20 sifat wajib bahagi Allah, 20 sifat mustahil bahagi Allah dan 1 sifat yang jaiz (boleh ) bahagi Allah.

Kalimat “Muhammadarrasulullah” mengandungi 4 sifat yang wajib bahagi nabi Muhammad (siddiq, amanah, fathonah, tabligh), 4 sifat yang mustahil, dan 1 sifat yang jaiz (boleh) bahagi Muhammad SAW. Baca ” Risalah kitab aqidah sifat 20 Syaikh Abdul Ghani”

Tidak ada satupun salafus soleh yang membahagi-bahagi iman/aqidah dalam tiga pembahagian ini. Hanya Mohamad Abdol Wahab An Najdi dan anak muridnya (sekte sesat wahabi) yang membahagi aqidah menjadi 3 yaitu rububiyah, uluhiyah dan asma washifat.

Pembahagian aqidah secara serampangan ini memang sengaja dibuat oleh Wahabi untuk menyesatkan umat. Mari kita lihat hujjah ahlusunnah atas kesesatan aqidah wahabi ini.

ULUHIYYAH DAN RUBUBIYYAH : Suatu Kerapuhan Aqidah Uluhiyyah dan Rububiyyah Ciptaan Ibnu Taimiyah Pembahagian tauhid kepada dua iaitu tauhid uluhiyyah dan tauhid rububiyyah telah  dicipta dan dipelopori oleh Ibnu Taimiyyah Al Harrani (wafat 728H). Pembahagian seperti ini  boleh MENGELIRUKAN terutamanya orang awam yang kurang mendalami ilmu. Kegelincirin Dari Landasan Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Tidak pernah disebut di dalam sunnah nabawiyah bahawa tauhid itu terbahagi kepada uluhiyyah dan rububiyyah. Dan bahawa mereka yang tidak mengerti tauhid uluhiyyah adalah yang mengetahui tauhid rububiyyah sebagaimana yang diketahui oleh golongan musyrikin. Perkara ini tidak pernah disebut langsung oleh mana-mana sahabat, tabi'in mahupun atba' tabi'in termasuklah Imam Ahmad bin Hanbal sebagai mana yang didakwa oleh Ibnu Taimiyah. Malah tidak terdapat juga di dalam karya-karya murid-muridnya yang terkenal, Ibnu Al Jauzi dan Al Hafiz Ibnu Kathir.

Mari kita lihat kesesatan faham rububiyah-uluhiyah wahabi :

1. Orang kafir dianggap beriman dengan tauhid rububiyah Hujjah Ahlusunnah atas kesesatan tersebut diatas :

Tauhid Rububiyah iaitu tauhidnya orang kafir dan tauhidnya orang musyrik yang  menyembah berhala, atau dengan kata lainnya “Tauhid” orang yang syirik.

Tauhid Uluhiyah iaitu tauhidnya orang Mukmin, tauhidnya orang Islam serupa iman dan Islamnya puak Wahabi. Mereka mengatakan bahawa dalam A1 Quran disebut begini:

” Katakanlah (Wahai Muhammad): Kepunyaan siapakan langit dan bumi dan semua  isinya kalau kamu mengetahui? Mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah.  Katakanlah kepada mereka: Mengapa kamu tidak mengambil perhatian?” ( A1 Mukminun : 84-8 5)

Dengan ayat ini kaum Wahabi mengatakan bahawa orang kafir pun percaya kepada
adanya Tuhan tetapi imannya tidak sah kerana menyembah berhala disamping pengakuannya kepada adanya Tuhan iaitu Allah. Dalil lain yang mereka ajukan adalah: “Dan kalau engkau bertanya kepada mereka siapakah yang menciptakan langit dan bumi dan menjadikan matahari dan bulan, mereka akan menjawab: Allah. Maka: Bagaimana kamu berpaling daripada kebenaran?” (A1 Ankabut:61)

Jadi kesimpulannya, orang Wahabi, orang kafir mengakui adanya Allah tetapi mereka menyembah selain Allah. Jadi, kata mereka, ada orang yang mengakui adanya Tuhan tetapi menyembah selain Tuhan adalah bertauhid Rububiyah iaitu Tauhidnya orang yang mensyirikkan Allah. Adapun Tauhid Uluhiyah ialah tauhid yang sebenar-benarnya iaitu mengesakan Tuhan sehingga tidak ada yang disembah selain Allah.

Demikian pengajian Wahabi.Pengajian seperti ini tidak pernah ada sejak dahulu. Tiada sandaran dalil dari Al Quran dan Sunnah. Tiada atsar dari para sahabat. Hatta para salafus soleh serta imam-imam mazhab yang hidup sekitar 300 tahun dari zaman Rasulullah juga TIDAK pernah mengatakan, orang kafir itu BERTAUHID tetapi MENSYIRIKKAN ALLAH. Apa yang dibawa oleh Wahabi ini adalah ajaran FALSAFAH. Bukan ilmu aqidah berlandaskan Al Quran dan Sunnah.

Hairan kita melihat falsafahnya. Orang kafir yang mempersekutukan Tuhan digelar kaum Tauhid. Adakah Sahabat-sahabat Nabi menamakan orang musyrik sebagai ummat Tauhid? Tidak! Syirik dan Tauhid tidak mungkin bersatu. Hal ini adalah 2 perkara yang berlawanan bagai siang dengan malam. Mungkinkah bersatu siang dengan malam serentak? Begitulah juga tidak adanya syirik dan tauhid bersatu dalam diri seseorang. Sama ada dia Tauhid atau Musyrik. Tidak ada kedua-duanya sekali.

Jelas ini adalah ajaran sesat dan bidaah yang dipelopori oleh puak Wahabi dan kini telah merebak ke dalam pengajian Islam teruatamnya di Timur Tengah. Kaum Wahabi yang sesat ini menciptakan pengajian baru dengan maksud untuk menggolongkan manusia yang datang menziarahi makam Nabi di Madinah, bertawasul dan amalan Ahlussunnah wal Jamaah yang lain sebagai orang “kafir” yang bertauhid Rububiyah dan yang mengikuti mereka sahaja adalah tergolong dalam Tauhid Uluhiyah.

Wahai wahabi itu adalah “perkataan orang-orang kafir” yang mana perkataan mereka tidak sama seperti keyakinan didalam hati mereka dan perbuatan mereka. Dan mereka sama sekali tidak termasuk kategori “ iman“ dari segi manapun. Lihat definisi iman menurut ahlusunnah :

“iman adalah menyakini Allah dalam hati yang diucapkan dengan lisan dan diamalkan dengan perbuatan (kitab sulam taufiq)”.

Maka penafsiran ahlusunnah dalam ayat ini :

Kalau kamu bertanya kepada mereka siapakah yang menciptakan mereka? Mereka akan menjawab Allah.” “Dan kalau kamu bertanya kepada mereka siapakah yang menciptakan langit dan bumi dan yang menundukkan matahari dan bulan? Mereka akan mengatakan Allah.” (QS. A1 Ankabut: 61)

“Dan kalau kamu bertanya kepada mereka siapakah yang menurunkan air dari langit lalu menghidupkan bumi setelah matinya? Mereka akan menjawab Allah.” (QS. A1 Ankabut: 63)

Mereka (orang-orang kafir dalam ayat diatas) tidak digolongkan dalam “beriman” kerana ini adalah hanya sekadar “ucapan” tapi tidak ada keyakinan  dalam hati dan tidak diamalkan dalam perbuatan. Ahlusunnah menyimpulkan “orang  yang menyakini tauhid dan boleh menjawab pertanyaan munkar-nakir dalam kubur  saja yang digolongkan telah “ beriman”.

Ketahuilah wahai wahabi!

Jika manusia mati dan dimasukan kedalam kubur maka  akan ditanya oleh malaikat tiga perkara :

- Man rabbuka ? (Siapa Tuhan (Rabb) kamu?

Maka mukminin (orang2 yang beriman) akan menjawab : Allahu Rabbii (Allah  adalah rabb (tuhan) kami!

Kenapa Allah tidak bertanya siapa ilah kamu ? (uluhiyah versi wahabi)  kerana tauhid itu adalah iman yang tidak boleh dibezakan /atau dipisah2kan (rububiyah  dan Uluhiyah)!, Seseorang yang beriman pada rubbubiyah pasti juga beriman pada  uluhiyah!.

Sedangkan aqidah sesat wahabi ini mengatakan : orang ini (orang kafir) beriman pada rububiyah tapi tidak beriman pada uluhiyah!  

Sungguh kesesatan tauhid yang nyata!

2. Dalam menjelaskan makna Tauhid, Wahabi menafsirkan kalimat “laa ilaha illallah” tanpa menyertakan penafsiran kalimat “Muhammadarrasulullah”

Sehingga akan mengkafirkan orang-orang yang mukmin (yaqinnya hanya pada Allah) tapi ia “bertawasul dengan nabi”, “bertabaruk dengan benda-benda peninggalan nabi” dan sebagainya. (padahal tawasul dan tabaruk adalah sunah Para Nabi).

Hujjah ahlusunnah Dalam Perkara ini :


Dalam penafsiran makna aqidah islam tidak boleh memisahkan antara kalimat iman  “laa ilaha illallah ” Dengan Kalimat Amal ““Muhammadarrasulullah”.

Maka kenapa ahlusunnah dan nabi adam, nabi yusuf, sahabat nabi dan salafus soleh bertawasul dan tabaruk ?Maka jawaban lisan kami dan keyakinan hati kami menjawab

Kami yakin bahawa Makhluq (selain Allah) tidak boleh yang memberi manfaat dan  mudharat, tapi hanya Allah yang memberi manfaat dan mudharat.

Kami bertwasul dan ber-tabaruk kerana perintah Allah dan sunnah Nabi Muhammad  

Untuk masalah ini kami jelaskan makna kalimat tauhid “Laa ilaha illallah Muhammadarrasulullah” :

a) Maksud Kalimat iman “laa ilaha illallah “
Ketahuilah! Bahwa kalimat “laa ilaha illallah ” adalah kalimat”iman (dalam  kenyakinan/i’tiqad dalam hati”

Makna ” Menyakini bahawa makhluq (selain Allah) tidak punya kuasa apapun!, Hanya Allah yang punya kuasa (Hanya Allah yg dapat memberi manfaat dan mudharat,  Allah yang menciptakan, memelihara, memberi rezqi, menghilangkan sakit,  menurunkan hujan dan sebagainya.)”

Seperti : Makan tidak boleh memberi kenyang, tapi Allah yang memberi kenyang!  Minum tidak boleh menghilangkan haus, tapi Allah yang menghilangkan Haus!  inilah maksud kalimat ini, sedangkan kenapa kita makan, minum dsb? Akan  dijelaskan dengan kalimat tauhid yang kedua “Muhammadarrasulullah”

b) . Maksud kalimat amal “Muhammadarrasulullah”

Maka Kalimat iman “laa ilaha illallah ” dalam iqrar al’ubudiyah (janji penghambaan kita pada Allah /syahadat ) tidak boleh dipisahkan dengan Kalimat amal yaitu “Muhammadarrasulullah” .

Maksudnya : Segala perbuatan yang akan membawa kejayaan didunia dan ahirat adalah hanya dengan mengikut sunah Nabi Muhammad .

Jadi, kita akan jawab : “Saya yakin bahwa makanan tidak boleh yang memberi kenyang, tapi Allah yang memberi kenyang. Saya Makan kerana Perintah Allah dan  sunnah Nabi Muhammad

- (kerana Allah perintahkan untuk makan adan bekerja yang halal “kuluu  minathayibati wa’malu shalihaa”(al qur’an)

- dan juga rasulullah makan dan minum dengan penuh adab dan do’ a (lihat kitab hadits  bab makan ).

Jadi mengenai tawassul dan tabaruk :

Maka jawaban lisan kami dan keyakinan hati kami menjawab :


“Kami yakin bahwa Makhluq (selain Allah) tidak boleh yang memberi manfaat dan  mudharat, tapi hanya Allah yang memberi manfaat dan mudharat.

Kami bertwasul dan ber-tabaruk kerana Perintah Allah dan sunnah NabiMuhammad ﷺ 

Dalil-tawasul dan Tabaruk : 

 Nabi Adam Bertawassul dengan Nabi Muhammad ﷺ. Sebelum Nabi Muhammad Lahir. Saiyidina Umar ra. berkata bahawa bahaginda Rasulullah ﷺ berkata : 

Tatkala Nabi Adam a.s. telah berbuat kesalahan (yang dengan sebab itu nabi Adam a.s. telah dihantar dari syurga ke dunia ini maka bahaginda a.s. senantiasa berdoa dan beristighfar sambil menangis-nangis). Sekali beliau mengangkat kepalanya ke langit dan memohon : “ Ya Allah. Aku memohon (keampunan) kepada Engkau dengan berkat Muhammad ﷺ.  Maka Allah SWT mewahyukan kepadanya :  “ Siapakah Muhammad ini, yang engkau memohon keampunan dengan berkatnya? Bahaginda a.s menjawab : Ketika Engkau jadikan aku,maka sekali daku melihat ke ‘ arasymu dan terpandang tulisan Laa ilaha illallahu Muhammadurrasuulullahi (Tidak ada tuhan yang berhaq disembah melainkan Allah - Nabi Muhammad ﷺ adalah Utusan Allah). Maka aku yakin bahawa tiada siapa pun yang lebih tinggi darinya disisi-Mu yang namanya Engkau letakan bersama Nama Mu” … Lantas Allah mewahyukan kepada bahaginda a.s. : ”Wahai Adam, sesungguhnya dia  adalah Nabi Akhir zaman dari keturunanmu. Sekiranya dia tidak ada maka pasti aku tidak akan menciptakanmu” (Dikeluarkan dari Thabrani dalam Jami’ushaghir dan juga  Hakim dan Abu Nu’aim dan Baihaqi keduanya dalam dalam kitab Ad -Dalail).

Keterangan :

Pada masa itu apa dan dengan cara bagaimanakah bahaginda Adam AS memohon keampunan kepada Allah tentang hal ini didapati berbagai macam riwayat tetapi tidak ada perselisihan dalam riwayat tersebut. Ibnu Abbas ra berkata bahawa Nabi Adam AS pernah menangis yang jika tangisan seluruh manusia dikumpulkan maka tidak akan menyamai tangisan Adam AS. Sehingga bahaginda tidak mengangkat kepalanya ke langit. Didalam sebuah hadits diterangkan : “Andaikata titisan air mata nabi Adam as ditimbang dengan titisan airmata seluruh anak cucunya. Maka titisan air mata beliaulah yang akan memberati.

Maka dalam keadaan yang sedemikian itu bagaimana bahaginda bermunajat dan memohon pengampunan itu tidak mungkin diduga oleh manusia biasa. Oleh itu tentang cara-cara mengenai memohon keampunan yang diterangkan dalam hadits diatas tidaklah terdapat kesukaran apapun. Salah satunya adalah memohon keampunan denganbekat bahaginda dan tertulisnya kalimah “laa ilah illallah Muhammadurrasulullah” di Arsy.

Juga disebutkan dalam hadits yang lain. Bahaginda bersabda : Saat akumemasuki syurga (pada malam mi’raj) aku melihat kedua belah pintu surga tertulis tiga baris kalimat. Kalimat Pertama : Laa ilaha illallahu  Muhammadurrasuulullah. (Tidak adatuhan yang berhaq disembah melainkan Allah - Nabi Muhammad adalah Utusan Allah).  Kalimat kedua : maa qaddamnaa wajadnaa wamaa akalnaa rabihnaa wamaakhalafnaa khasarnaa “Apa-apa yang telah kami hantar kemuka (sedekah dan sebagainya) telah diterima. Apa-apa yang telah kami makan (didunia) telah menguntungkan kami. Dan apa-apa yang kami tinggalkan (didunia) telah merugikan kami.  Kalimat ketiga :“ummatum madznibatun warabbun ghafuurun” “Umat adalah pendosa dan Tuhan pengampun” (Fadhilat Dzikir, Hadits 2  zikir,  Hadits 28)


Jadi telah jelas bahawa Nabi Adam bertawasul dengan nabi Muhammad ﷺsebelum nabi dilahirkan kerana ketinggian derajat Nabi Muhammad ﷺ dan Nama Nabi Muhammad Tertulis di Arsy. Jadi saat rasulullah belum dilahirkan,saat rasulullah hidup maupun saat rasulullah sudah wafat .maka dibolehkan bertawasul dengan keberkatan Nabi ﷺ. (kerana ketinggian derajat NabiMuhammad ﷺ dan Nama Nabi Muhammad Tertulis di ‘Arsy).

3. Kesesatan tauhid Asma wa shifat wahabi adalah mengambil makna zaahir af al (perbuatan) Allah dalam ayat dan hadits Mutasyabihat. Sehingga mensifati Allahd engan sifat makhluq seperti yang disebutkan dalam kitab-kitab mereka : Tuhan duduk, Tuhan di  arsy, Tuhan di langit, Tuhan punya dua tangan, punya jari-jari, punya dua kaki, tuhan berlari kecil, tuhan berjalan, tuhan naik turun dan sebagainya.

Hujjah Ahlusunnah atas kesesatan ini :

1. Wahabi mengatakan :  “Allah ada tangan tetapi tangan Allah berbeza dengan tangan Makhluk”. Mereka mengatakan mereka menerima secara zahir,lalu mereka katakan lagi bahawa yang  zahir itu beza dengan zahirnya makhluk.

Maka kami bertanya : “ lalu makna zahir mana yang mereka katakana” menerima secara zahir ???
Inilah akidah akal akalan mereka. Tak ada satu orang pun salafus soleh yang mempunyai akal sebegini.

2. Wahabi mempunyai keyakinan bahawa Tuhan bersemayam di arsy.

Maka kami bertanya. Manakah yang berjarak lebih dekat ke arsy : seseorang dalamkeadaan berdiri atau sujud?

Cuba anda fikirkan, manakah yang berjarak lebih dekat ke arsy : seseorang dalam keadaan berdiri atau sujud ? Sudah tentu berdiri lebih dekat ke arsy. Jadi apabila anda berpendapat bahawa Allah bersemayam di Arsy, maka dimanakah hadits yang mengatakan, “Paling dekatnya kedudukan seorang hamba dengan Tuhannya adalah apabila dia dalam keadaan sujud  


3. Kita tanya kepada Wahabi  …. Sebelum Allah ciptakan semua makhluq (zaman azali) .semua makhluq tidak ada  (langit,arsy,tempat, ruang,arah,cahaya,atas,bawah .smua makluq tidak ada,kerana Allah belum ciptakan ) pada saat itu dimana Allah? dan setelah Allah ciptakan semua makhluq(langit,arsy,arah,tempat dan sebagainya), dimana Allah? 

Ingat : Sifat Allah adalah qidam, tetap, tidak berubah.. Sifat Allah tidak sama dengan makhluq.

4 . Kita tanya Wahabi lagi …. kenapa kamu solat masih hadap ke kiblat, katanya Allah diatas? 

Ingat!!!  Langit hanyalah kiblat doa, bukan tempat bersemayam Allah..

Ingat !!! Allah ada tanpa tempat, tanpa arah.  

WAHABI TIDAK BERIMAN DENGAN SIFAT QIDAM DAN ZAMAN AZALI

Qidam bermakna sudah sedia ada ( adanya tidak didahului oleh tidak adanya). 
Dalil : huwal awwalu wal akhiiru. Huwa yaitu Allah, al awwalu, Dzat yang awal, wal akhiiru dan Dzat yang akhir. 
Sifat mustahil / lawan ( muhal ) qidam = huduts ( baru )
SEDANGKAN MAKHLUQ ADALAH BARU

No comments:

Post a Comment