DALIL KEHARUSAN BERTARANNUM
Kepada Wahabi, JANGAN gopoh menghukum kalau ilmu tu terbatas. Kalau dah bida'ahkan orang, syirikkan orang, kafirkan orang, nerakakan orang yang hakikatnya kamu tu sebenarnya jahil tak tahu. SEGALA tuduhan tu berbalik kepada kamu. Kamulah ahli bida'ah, kamulah syirik, kamulah kafir, kamulah masuk neraka, kamulah sesat SEBENARNYA.Sia-sia saja kamu mengaku Islam. Sia-sia aje ucap syahadah bila semua tuduhan kamu, kembali balik kepada kamu.
Dari kitab : Al Jami’ Al Musnad As Sahih Al mukhtasar Min Umur Rasulullah Wa Sunnahi Wa Ayyamihi
1. Nabi ﷺ sentiasa membaca al-Quran dengan suara dan bacaan yang terbaik. ‘Adi Bin Thabit menyebut :
سَمِعْتُ الْبَرَاءَ قَالَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْرَأُ فِي الْعِشَاءِ { وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ } فَمَا سَمِعْتُ أَحَدًا أَحْسَنَ صَوْتًا أَوْ قِرَاءَةً مِنْهُ
Maksudnya :” Aku mendengar al-Bara’ berkata : Aku mendengar Nabi ﷺ membaca ketika solat Isyak (وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ). Tidak pernah aku mendengar seseorang yang elok suaranya atau baik bacaannya daripada Nabi ﷺ.” ( Hadith ke 7546)
2. Dalil kedua :
مَا أَذِنَ اللَّهُ لِشَيْءٍ مَا أَذِنَ لِلنَّبِيِّ أَنْ يَتَغَنَّى بِالْقُرْآنِ
Maksudnya :”Tidaklah Allah mengizinkan bagi sesuatu apa yang Allah izinkan bagi Nabi iaitu supaya memperlagukan (memperelokkan bacaan) al-Quran.” ( Hadith ke 5024)
Kepada Wahabi, JANGAN gopoh menghukum kalau ilmu tu terbatas. Kalau dah bida'ahkan orang, syirikkan orang, kafirkan orang, nerakakan orang yang hakikatnya kamu tu sebenarnya jahil tak tahu. SEGALA tuduhan tu berbalik kepada kamu. Kamulah ahli bida'ah, kamulah syirik, kamulah kafir, kamulah masuk neraka, kamulah sesat SEBENARNYA.Sia-sia saja kamu mengaku Islam. Sia-sia aje ucap syahadah bila semua tuduhan kamu, kembali balik kepada kamu.
Dari kitab : Al Jami’ Al Musnad As Sahih Al mukhtasar Min Umur Rasulullah Wa Sunnahi Wa Ayyamihi
1. Nabi ﷺ sentiasa membaca al-Quran dengan suara dan bacaan yang terbaik. ‘Adi Bin Thabit menyebut :
سَمِعْتُ الْبَرَاءَ قَالَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْرَأُ فِي الْعِشَاءِ { وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ } فَمَا سَمِعْتُ أَحَدًا أَحْسَنَ صَوْتًا أَوْ قِرَاءَةً مِنْهُ
Maksudnya :” Aku mendengar al-Bara’ berkata : Aku mendengar Nabi ﷺ membaca ketika solat Isyak (وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ). Tidak pernah aku mendengar seseorang yang elok suaranya atau baik bacaannya daripada Nabi ﷺ.” ( Hadith ke 7546)
2. Dalil kedua :
مَا أَذِنَ اللَّهُ لِشَيْءٍ مَا أَذِنَ لِلنَّبِيِّ أَنْ يَتَغَنَّى بِالْقُرْآنِ
Maksudnya :”Tidaklah Allah mengizinkan bagi sesuatu apa yang Allah izinkan bagi Nabi iaitu supaya memperlagukan (memperelokkan bacaan) al-Quran.” ( Hadith ke 5024)
DALIL KEHARUSAN BERTARANNUM PART 2
Tak tahu tanyo dulu jangan goma momandai-mandai - Riwayat Dato' Hattan
Dari kitab MUSNAD AHMAD BIN HANBAL
Hadith yang ditujukan kepada Abu Musa al-‘Asy’ari yang disifatkan sebagai sahabat yang elok dan bagus bacaan al-Qurannya. Daripada Abdullah bin Buraidah daripada ayahnya Buraidah Bin Hasib :
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ الْمَسْجِدَ فَأَخَذَ بِيَدِي فَدَخَلْتُ مَعَهُ فَإِذَا رَجُلٌ يَقْرَأُ وَيُصَلِّي قَالَ لَقَدْ أُوتِيَ هَذَا مِزْمَارًا مِنْ مَزَامِيرِ آلِ دَاوُدَ وَإِذَا هُوَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ قَيْسٍ أَبُو مُوسَى الْأَشْعَرِيُّ
Maksudnya :” Sessungguhnya Rasulullah ﷺ memasuki masjid seraya mengambil tanganku. Maka aku pun masuk ke masjid bersama Baginda. Pada ketika itu,seorang lelaki membaca al-Quran dan bersolat. Lalu Nabi ﷺ bersabda : Telah diberikan seruling ini (suara) daripada seruling keluarga Daud. Yang diberikan itu adalah kepada Abdulllah Bin Qais Abu Musa al-‘Asy’ari.” ( Hadith ke 23033
Imam Ibn Hajar Asqalani meriwayatkan dalam kitab Fathul Bari Sayrah kepada Sahih Bukhari. "Masyarakat Arab cukup suka berlagu sama ada ketika menunggang unta, dihalaman rumah dan di mana sahaja. Apabila al-Quran diturunkan, Rasululah ﷺ mahukan minat berlagu itu dipindahkan kepada tarannum al-Quran." (Fath al-Bari 6/69)
Imam Ibn Batthal menyebutkan dalam Syarah Al Bukhari Ibnu Batthal. "Saidina Umar meminta Abu Musa al-Asy`ari (qari ulung di kalangan sahabat) membaca al-Quran di hadapannya. Maka, Abu Musa membaca sambil bertarannum. Kata Umar r.a sesiapa yang mampu untuk bertaranum seperti Abu Musa, SILALAH." (Syarah al-Bukhari oleh Ibnu Battal 9/342)
Dari tulisan Ustaz Muhammad Lukman Al Hafiz. Pensyarah al-Quran dan Tarannum, Kolei Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Muhammad Lukman al-Hafiz Ibrahim, berkata masyarakat Islam perlu menganggap tarannum suatu tuntutan dengan melihat kepada beberapa hadis sahih Rasulullah ﷺ yang menyuruh dan beramal demikian. Asas bertarannum, katanya, ialah hadis Rasulullah ﷺ bermaksud: “Bukanlah umat kami mereka yang tidak bertaranum dengan al-Quran.”
(Sahih Bukhari: 6/273) “Suatu bukti yang tidak dapat disangkal ialah mereka yang belajar ilmu tarannum adalah lebih baik tilawah serta tajwidnya berbanding dengan mereka yang tidak belajar,”
Jadi nasihat saya kepada Wahabi. Kalau kamu ada PhD dalam mana-mana bidang agama Islam, percayalah PhD itu TIDAK mewakili keseluruh ilmu Islam. PhD itu mungkin sekadar 1% atau kurang dari 1% disiplin ilmu yang kamu ceburi.
Dalam islam, ada 15 cabang ilmu yang diperlukan untuk mentafsir sesuatu hukum. Jika sekadar baca terjemahan, itu belum cukup dan kamu belum layak untuk menuduh bida'ah, sesat, syirik, kafir dan masuk neraka.
Tak tahu tanyo dulu jangan goma momandai-mandai - Riwayat Dato' Hattan
Dari kitab MUSNAD AHMAD BIN HANBAL
Hadith yang ditujukan kepada Abu Musa al-‘Asy’ari yang disifatkan sebagai sahabat yang elok dan bagus bacaan al-Qurannya. Daripada Abdullah bin Buraidah daripada ayahnya Buraidah Bin Hasib :
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ الْمَسْجِدَ فَأَخَذَ بِيَدِي فَدَخَلْتُ مَعَهُ فَإِذَا رَجُلٌ يَقْرَأُ وَيُصَلِّي قَالَ لَقَدْ أُوتِيَ هَذَا مِزْمَارًا مِنْ مَزَامِيرِ آلِ دَاوُدَ وَإِذَا هُوَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ قَيْسٍ أَبُو مُوسَى الْأَشْعَرِيُّ
Maksudnya :” Sessungguhnya Rasulullah ﷺ memasuki masjid seraya mengambil tanganku. Maka aku pun masuk ke masjid bersama Baginda. Pada ketika itu,seorang lelaki membaca al-Quran dan bersolat. Lalu Nabi ﷺ bersabda : Telah diberikan seruling ini (suara) daripada seruling keluarga Daud. Yang diberikan itu adalah kepada Abdulllah Bin Qais Abu Musa al-‘Asy’ari.” ( Hadith ke 23033
Imam Ibn Hajar Asqalani meriwayatkan dalam kitab Fathul Bari Sayrah kepada Sahih Bukhari. "Masyarakat Arab cukup suka berlagu sama ada ketika menunggang unta, dihalaman rumah dan di mana sahaja. Apabila al-Quran diturunkan, Rasululah ﷺ mahukan minat berlagu itu dipindahkan kepada tarannum al-Quran." (Fath al-Bari 6/69)
Imam Ibn Batthal menyebutkan dalam Syarah Al Bukhari Ibnu Batthal. "Saidina Umar meminta Abu Musa al-Asy`ari (qari ulung di kalangan sahabat) membaca al-Quran di hadapannya. Maka, Abu Musa membaca sambil bertarannum. Kata Umar r.a sesiapa yang mampu untuk bertaranum seperti Abu Musa, SILALAH." (Syarah al-Bukhari oleh Ibnu Battal 9/342)
Dari tulisan Ustaz Muhammad Lukman Al Hafiz. Pensyarah al-Quran dan Tarannum, Kolei Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Muhammad Lukman al-Hafiz Ibrahim, berkata masyarakat Islam perlu menganggap tarannum suatu tuntutan dengan melihat kepada beberapa hadis sahih Rasulullah ﷺ yang menyuruh dan beramal demikian. Asas bertarannum, katanya, ialah hadis Rasulullah ﷺ bermaksud: “Bukanlah umat kami mereka yang tidak bertaranum dengan al-Quran.”
(Sahih Bukhari: 6/273) “Suatu bukti yang tidak dapat disangkal ialah mereka yang belajar ilmu tarannum adalah lebih baik tilawah serta tajwidnya berbanding dengan mereka yang tidak belajar,”
Jadi nasihat saya kepada Wahabi. Kalau kamu ada PhD dalam mana-mana bidang agama Islam, percayalah PhD itu TIDAK mewakili keseluruh ilmu Islam. PhD itu mungkin sekadar 1% atau kurang dari 1% disiplin ilmu yang kamu ceburi.
Dalam islam, ada 15 cabang ilmu yang diperlukan untuk mentafsir sesuatu hukum. Jika sekadar baca terjemahan, itu belum cukup dan kamu belum layak untuk menuduh bida'ah, sesat, syirik, kafir dan masuk neraka.
No comments:
Post a Comment