MEMPERTIKAIKAN AMALAN UMAT ISLAM
DENGAN MENUKIL PERNYATAAN ULAMA DARI KITAB MUKTABAR SECARA TIDAK AMANAH (iatu
edit atau menggunting-gunting kalimat) MERUPAKAN PERBUATAN KEJI DAN SANGAT
TIDAK BERAKHLAK.
SELAIN TERMASUK TELAH MENYEMBUNYIKAN
KEBENARAN, JUGA TERMASUK TELAH MEMFITNAH ULAMA YANG PERKATAANNYA TELAH MEREKA
NUKIL, MERENDAHKAN KITAB ULAMA DAN JUGA TELAH MENIPU KAUM MUSLIMIN .
DAKWAH WAHABI BENAR-BENAR PENUH
KEPALSUAN DAN KEBOHONGAN. MEMPERALATKAN NAMA IMAM SYAFIE UNTUK MENJATUHKAN
AMALAN TAHLIL. SUNGGUH MEREKA INI AMAT KEJI JUGA DENGKI.
Kitab I’anatuth Thalibin (إعانة الطالبين) adalah kitab Fiqh karangan
Al-‘Allamah Asy-Syekh Al-Imam Abi Bakr Ibnu As-Sayyid Muhammad Syatha
Ad-Dimyatiy Asy-Syafi’i, yang merupakan syarah dari kitab Fathul Mu’in, Kitab
ini sangat masyhur dikalangan masyarakat Nusantara dan juga salah satu kitab
yang menjadi rujukan pengikut madzhab Syafi’iyyah dalam ilmu Fiqh diseluruh
dunia. Namun, sayang, ada sebagain kecil kalangan yang tidak bermadzhab Syafi’i
(anti Madzhab), mengaku pengikut salaf, mengambil secara tebuk-tebuk isi kitab
ini untuk mengharamkan Tahlil yang merupakan amalan sudah masyhur dikalangan
pengikut madzhab Syafi’i. Bukannya berdakwah secara benar namun yang mereka
lakukan, malah menunjukkan kedengkian hati mereka dan ketidak jujuran mereka
dalam menukil perkataan ulama. Ini hanya salah satu kitab yang kami cuba
luruskan dari nukilan TIDAK JUJUR yang telah mereka lakukan. Masih banyak lagi
kitab Ulama yang di-edit dan disalahertikan maknanya oleh mereka, seperti kitab
Al-Umm (Imam Syafi’i), Al-Majmu’ Syarah Muhadzab Imam An-Nawawi, Mughni
al-Muhtaaj ilaa Ma’rifati Ma’aaniy Alfaadz Al Minhaj, dan kitab-kitab ulama
lainnya.
*PEMBAHASAN
POINT KEDUA WAHABI :
WAHABI MENUKILKAN SECARA TIDAK JUJUR,
TIDAK AMANAH, MENEBUK-NEBUK, MENGEDIT DAN MENYELEWENGKAN MAKSUD SEBENAR SEPERTI
BERIKUT :
Teks arabnya ;
وما اعتيد من جعل أهل الميت طعاما ليدعوا الناس إليه، بدعة مكروهة – كإجابتهم لذلك، لما صح عن جرير رضي الله عنه. كنا نعد الاجتماع إلى أهل الميت وصنعهم الطعام بعد دفنه من النياحة
“Dan apa yang dibiasakan manusia
tentang hidangan dari keluarga si mayat yang disediakan untuk para undangan,
adalah bid’ah yang tidak disukai agama, sebagaimana datangnya para undangan ke
acara itu, kerana ada hadith shahih yang diriwayatkan dari Jarir RadhiALLAHu
‘Anhu: Kami menganggap bahawa berkumpul di rumah keluarga si mayat, mereka
menghidangkan makanan setelah penguburannya, adalah termasuk nihayah (meratap)
–yakni terlarang.
AHLUS SUNNAH WAL JAMAAH MENJAWAB :
Juga bentuk ketidak jujuran dan menyelewengkan maksud dari kalimat tersebut. Kata yang seharusnya merupakan status hukum namun diterjemahkan sehingga maksud yang terkandung dari pernyataan tersebut menjadi berbeza. Ungkapan-ungkapan ulama seperti akrahu” (saya membenci), “makruh” (dibenci), “yukrahu” (dibenci), “bid’ah munkarah” (bid’ah munkar), “bid’ah ghairu mustahabbah” (bid’ah yang tidak dianjurkan), dan “bid’ah mustaqbahah” (bid’ah yang dianggap jelek), semua itu mereka fahami sebagai larangan yang membawa kepada hukum haram mutlak.
Padahal didalam kitab tersebut,
BERKALI-KALI dinyatakan hukum “MAKRUH” untuk kegiatan berkumpul di rumah ahli
(keluarga) mayat dan dihidangkan makanan,terlepas dari hukum-hukum perkara lain
seperti takziyah, hukum mendo’akan, bersedekah untuk mayat, dimana semua itu
dihukumkan SUNNAH.
~Terjemahan Wahabi :“Dan apa yang
dibiasakan manusia tentang hidangan dari keluarga si mayat yang disediakan
untuk para undangan, adalah bid’ah yang tidak disukai agama, sebagaimana
datangnya para undangan ke acara itu, kerana ada hadith sahih yang diriwayatkan
dari Jarir RadhiALLAHu ‘Anhu: Kami menganggap bahawa berkumpul di rumah
keluarga si mayat, mereka menghidangkan makanan setelah penguburannya, adalah
termasuk nihayah (meratap) –yakni terlarang
~Ber ikut teksnya (yang benar)
وما اعتيد من جعل أهل الميت طعاما ليدعوا الناس إليه، بدعة مكروهة – كإجابتهم لذلك، لما صح عن جرير رضي الله عنه. كنا نعد الاجتماع إلى أهل الميت وصنعهم الطعام بعد دفنه من النياح
TERJEMAHAN YANG SEBENAR : “Dan kebiasaaan dari ahli (keluarga) mayat membuat makanan untuk
mengundang (mengajak) menusia kepadanya, ini bid’ah makruhah (bid’ah yang
makruh), sebagaimana mereka
memenuhi ajakan itu, sesuai dengan hadith sahih dari Jarir ra, “Kami (sahabat)
menganggap bahawa berkumpul kepada ahli (keluarga) mayat dan menyediakan
makanan (untuk mereka) setelah dikuburnya (mayat)
Mereka secara tidak jujur
menterjemahkan status hukum “Makruh” pada kalimat diatas dan hal itu sudah
menjadi tuntutan untuk tidak jujur bagi mereka sebab mereka telah menolak
pembagian bid’ah. Kerana penolakan tersebut, maka mau tidak mau mereka harus berusaha
memelintir maksud bid’ah makruhah (bid’ah yang makruh) tersebut.
Padahal bid’ah juga dibagi menjadi
lima (5) status hukum namun mereka tolak, sebagaimana yang tercantum dalam
kitab al-Imam an-Nawawi yaitu Syarah Sahih Muslim ;
أن البدع خمسة أقسام واجبة ومندوبة ومحرمة ومكروهة ومباحة
“Sesungguhnya bid’ah terbagi menjadi
5 macam ; bid’ah yang wajib, mandzubah (sunnah), muharramah (bid’ah yang
haram), makruhah (bid’ah yang makruh), dan mubahah (mubah)” [Syarh An-Nawawi
‘alaa Shahih Muslim, Juz 7, hal 105]
Bila ingin memahami perkataan Ulama
madzhab Syafi’I, maka FAHAMI JUGALAH ISTILAH-ISTILAH YANG ADA DAN DIGUNAKAN
DALAM MADZHAB SYAFIE. Penolakan mereka terhadap pembahagian bid’ah ini,
mengandung konsekuensi yang besar kepada mereka sendiri disaat dihadapkan
dengan kitab-kitab ulama Madzhab Syafi’iyyah, dan untuk menghidarinya,
satu-satunya jalan adalah dengan jalan TIDAK JUJUR atau MENGABURKAN maksud yang
terkandung dari sebuah kalimat. Siapapun yang mengikuti pemahaman mereka maka
sudah BOLEH DIPASTIKAN AKAN keliru.
Status hukum yang disebutkan pada
kalimat diatas adalah “Makruh”. Makruh adalah makruh dan tetap makruh, BUKAN
HARAM. Dimana pengertian makruh adalah “Yutsab ala tarkihi wala yu’aqabu ala
fi’lihi, yaitu mendapat pahala apabila ditinggalkan dan tidak mendapat dosa
bila di lakukan”. Makruh yang disebutkan diatas, juga terlepas dari hokum
takziyah itu sendiri.
Kemudian persoalan “an-Niyahah
(meratap)” yang pada hadith Sahih diatas, dimana hadith tersebut juga
dikeluarkan oleh Ibnu Majah ;
عَنْ جَرِيْرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ الْبَجَلِيِّ قَالَ: كُنَّا نَرَى اْلاِجْتِمَاعَ إِلَى أَهْلِ الْمَيِّتِ وَصَنْعَةَ الطَّعَامِ مِنَ النِّيَاحَةِ
“Kami (para sahabat) memandang
berkumpul di ahli (keluarga) mayat dan membuat makanan termasuk sebahagian dari
meratap”“An-Niyahah” memang perbuatan yang dilarang dalam agama. Namun, bukan
bererti sama sekali tidak boleh bersedih atau menangis saat ada anggota
keluarga yang meninggal dunia, sedangkan Rasulullah saja menangis mengeluarkan
air mata saat cucu Baginda (Fatimah) wafat. Disaat Baginda mencucurkan air
mata, (sahabat) Sa’ad berkata kepada Rasulullah ;
فَقَالَ سَعْدٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا هَذَا فَقَالَ هَذِهِ رَحْمَةٌ جَعَلَهَا اللَّهُ فِي قُلُوبِ عِبَادِهِ وَإِنَّمَا يَرْحَمُ اللَّهُ مِنْ عِبَادِهِ الرُّحَمَاءَ
“..maka Sa’ad berkata ; Ya ..
Rasulullah (يَا رَسُولَ اللَّهِ) apakah ini ? “Ini (kesedihan ini)
adalah rahmat yang ALLAH jadikan di hati para hamba-NYA, ALLAH hanya merahmati
hamba-hamba-NYA yang mengasihi (ruhama’)” [HR. Imam Bukhari No. 1284]
Rasulullah ﷺ juga
menangis saat menjelang wafatnya putra Baginda yang bernama Ibrahim,
sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abdur Rahman bin ‘Auf,
فَقَالَ لَهُ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَأَنْتَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ يَا ابْنَ عَوْفٍ إِنَّهَا رَحْمَةٌ ثُمَّ أَتْبَعَهَا بِأُخْرَى فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ الْعَيْنَ تَدْمَعُ وَالْقَلْبَ يَحْزَنُ وَلَا نَقُولُ إِلَّا مَا يَرْضَى رَبُّنَا وَإِنَّا بِفِرَاقِكَ يَا إِبْرَاهِيمُ لَمَحْزُونُونَ
“..maka Abdur Rahman bin ‘Auf berkata
kepada Rasulullah, “dan anda wahai Rasulullah ?, Rasulullah berkata, “wahai
Ibnu ‘Auf sesungguhnya (tangisan) itu rahmat, dalam sabda yang lain baginda
berkata, “sesungguhnya mata itu mencucurkan air mata, dan hati bersedih, dan
kami tidak mengatakan kecuali apa yang menjadi keredhaan ALLAH, sesungguhnya
aku adalah orang yang bersedih kerana perpisahanku dengan Ibrahim”. [HR. Imam
Bukhari No. 1303]
Rasulullah ﷺ juga
menangis di makam ibunda beliau sehingga orang yang bersamanya pun ikut
menangis sebagaimana diriwayatkan di dalam hadis-hadis sahih [lihat Mughni
al-Muhtaaj ilaa Ma’rifati Ma’aaniy Alfaadz Al Minhaj, Al-Allamah Al-Imam
Muhammad al-Khathib asy-Syarbini, Dar el-Fikr, juz 1, hal. 356).
Maka meratap yang sebenarnya dilarang
(diharamkan) yang disebut sebagai “An-Niyahah” adalah menangisi mayat dengan
SUARA KERAS hingga menggerung apalagi diiringi dengan ekspresi berlebihan
seperti memukul-mukul atau menampar pipi,menarik-narik rambut, dan lain
sebagainya.
Kembali kepada status hukum “Makruh”
diatas, sebagaimana juga dijelaskan didalam Kitab al-Mughniy ;
فأما صنع أهل الميت طعاما للناس فمكروه لأن فيه زيادة على مصيبتهم وشغلا لهم إلى شغلهم وتشبها بصنع أهل الجاهلية
“Maka adapun bila ahli (keluarga)
mayat membuat makanan untuk orang, maka itu Makruh, kerana bisa menambah atas
mushibah mereka, menambah kesibukan mereka (merepotkan) dan meniru-niru
perbuatan Jahiliyah” [Al-Mughniy Juz II/215]
Makruh BUKAN haram, dan status hukum
Makruh boleh berubah menjadi Mubah (Jaiz/boleh) jika keadaannya sebagaimana
digambarkan dalam kitab yang sama, berikut ini ;
وإن دعت الحاجة إلى ذلك جاز فإنه ربما جاءهم من يحضر ميتهم من القرى والأماكن البعيدة ويبيت عندهم ولا يمكنهم إلا أن يضيفوه
“Dan jika melakukannya kerana ADA
(SEBAB) hajat, maka itu diperbolehkan (Jaiz), kerana barangkali diantara yang
datang ada yang berasal dari desa, dan tempat-tempat yang jauh, dan menginap
dirumah mereka, maka tidak boleh (tidak mungkin) kecuali mereka mesti di jamu
(diberi hidangan)” [” [Al-Mughniy Juz II/215]
Point kedua Wahabi dalam
menyelewengkan makna yang dinukilkan juga telah kami jawab.
Bersambung ke Point Ketiga .............
Bersambung ke Point Ketiga .............
No comments:
Post a Comment