MEMPERTIKAIKAN AMALAN UMAT ISLAM
DENGAN MENUKIL PERNYATAAN ULAMA DARI KITAB MUKTABAR SECARA TIDAK AMANAH (iatu
edit atau menggunting-gunting kalimat) MERUPAKAN PERBUATAN KEJI DAN SANGAT
TIDAK BERAKHLAK.
SELAIN TERMASUK TELAH MENYEMBUNYIKAN
KEBENARAN, JUGA TERMASUK TELAH MEMFITNAH ULAMA YANG PERKATAANNYA TELAH MEREKA
NUKIL, MERENDAHKAN KITAB ULAMA DAN JUGA TELAH MENIPU KAUM MUSLIMIN .
DAKWAH WAHABI BENAR-BENAR PENUH
KEPALSUAN DAN KEBOHONGAN. MEMPERALATKAN NAMA IMAM SYAFIE UNTUK MENJATUHKAN
AMALAN TAHLIL. SUNGGUH MEREKA INI AMAT KEJI JUGA DENGKI.
Kitab I’anatuth Thalibin (إعانة الطالبين) adalah kitab Fiqh karangan
Al-‘Allamah Asy-Syekh Al-Imam Abi Bakr Ibnu As-Sayyid Muhammad Syatha
Ad-Dimyatiy Asy-Syafi’i, yang merupakan syarah dari kitab Fathul Mu’in, Kitab
ini sangat masyhur dikalangan masyarakat Nusantara dan juga salah satu kitab
yang menjadi rujukan pengikut madzhab Syafi’iyyah dalam ilmu Fiqh diseluruh
dunia. Namun, sayang, ada sebagain kecil kalangan yang tidak bermadzhab Syafi’i
(anti Madzhab), mengaku pengikut salaf, mengambil secara tebuk-tebuk isi kitab
ini untuk mengharamkan Tahlil yang merupakan amalan sudah masyhur dikalangan
pengikut madzhab Syafi’i. Bukannya berdakwah secara benar namun yang mereka
lakukan, malah menunjukkan kedengkian hati mereka dan ketidak jujuran mereka
dalam menukil perkataan ulama. Ini hanya salah satu kitab yang kami cuba
luruskan dari nukilan TIDAK JUJUR yang telah mereka lakukan. Masih banyak lagi
kitab Ulama yang di-edit dan disalahertikan maknanya oleh mereka, seperti kitab
Al-Umm (Imam Syafi’i), Al-Majmu’ Syarah Muhadzab Imam An-Nawawi, Mughni
al-Muhtaaj ilaa Ma’rifati Ma’aaniy Alfaadz Al Minhaj, dan kitab-kitab ulama
lainnya.
*PEMBAHASAN
POINT KETIGA WAHABI :
WAHABI MENYATAKAN :
Teks arabnya ;
وفي البزاز: ويكره اتخاذ الطعام في اليوم الاول والثالث وبعد الاسبوع، ونقل الطعام إلى القبر في المواسم
“Dalam Kitab Al Bazaz : Dibenci
menyediakan makanan pada hari pertama, tiga, dan setelah tujuh hari, dan juga
mengirim makanan ke kuburan secara bermusim.
AHLUS SUNNAH WAL JAMAAH MENJAWAB :
Penukilan (pada point 3) ini juga
tidak tepat dan keluar dari konteks, sebab pernyataan tersebut MASIH TERIKAT
DENGAN KALIMAT YANG SEBELUMNYA. Dan mereka juga mentermahkan status hukum
yang ditetapkan dalam kitab Al-Bazaz.
~Terjemahan Mereka : “Dalam Kitab Al
Bazaz: Dibenci menyediakan makanan pada hari pertama, tiga, dan setelah tujuh
hari, dan juga mengirim makanan ke kuburan secara musiman.”
~Berikut teks lengkapnya yang benar :
وقال أيضا: ويكره الضيافة من الطعام من أهل الميت، لانه شرع في السرور، وهي بدعة. روى الامام أحمد وابن ماجه بإسناد صحيح، عن جرير بن عبد الله، قال: كنا نعد الاجتماع إلى أهل الميت وصنعهم الطعام من النياحة. اه. وفي البزاز: ويكره اتخاذ الطعام في اليوم الاول والثالث وبعد الاسبوع، ونقل الطعام إلى القبر في المواسم إلخ
“Dan (juga) berkata; “dan dimakruhkan
penyediaan jamuan besar (الضيافة) dari Ahli (keluarga) mayat, kerana
untuk mengadakan kegembiran (شرع في السرور), dan ini adalah bi’dah.
Diriwayatkan oleh Al-Imam Ahmad dan Ibnu Majah dengan isnad yang sahih, dari
Jarir bin Abdullah, berkata ; “kami (sahabat) menganggap berkumpulnya ke
(tempat) ahli (keluarga) mayat dan menyediakan makanan sebahagian dari
meratap”. Dan didalam kitab Al-Bazaz, “diMakruhkan menyediakan makanan pada
hari pertama, ke tiga dan setelah satu minggu dan (juga) dikatakan (termasuk)
makanan (yang dibawa) ke kuburan secara bermusim.”
Apa yang dijelaskan didalam kitab
Al-Bazaz adalah sebagai penguat pernyataan Makruh sebelumnya, jadi masih
terkait dengan apa yang disampaikan sebelumnya. Namun sayangnya, Wahabi menukil
separuh-separuh sehingga maksud dari pernyataan tersebut diselewengkan,
parahnya lagi (ketidak jujuran ini) Wahabi menggunakan untuk melarang Tahlil
arwah kerana kebencian mereka terhadap kegiatan tersebut dan tidak menjelaskan
apa yang sebenarnya dimakruhkan.
Yang dimakruhkan adalah berupa JAMUAN
BESAR UNTUK TETAMU (“An-Dliyafah/الضيافة”) yang dilakukan oleh ahli (keluarga) mayat untuk
kegembiraan. STATUS HUKUM INI ADALAH MAKRUH, BUKANNYA HARAM. Namun boleh
berubah menjadi jaiz (mubah) sebagaimana dijelaskan pada point 2 (didalam Kitab
Al-Mughniy).
Selanjutnya,
Bersambung ……………
No comments:
Post a Comment