Sunday, 10 May 2020

REKOD MERAH HUSSEIN YEE AL WAHABI




REKOD MERAH HUSSEIN YEE AL WAHHABI
1. Contoh penipuan Hussein Yee menyatakan tiada hadith sahih membolehkan membaca al Quran untuk orng mati :
Jawapan :
Hadith Sahih :
Ibn Hibban dalam kitab sahihnya meriwayatkan hadith Jundab bin AbdiLLah, RasuluLlah sallaLLahu 'alaihi wasallam bersabda yang bererti :
"Surah al Baqarah adalah tulang belakang al Quran, ia diturunkan oleh lapan puluh malaikat dengan membawa satu persatu ayat. Sedangkan ayat kursi diturunkan dari bawah Arsy'. kemudian ia dikumpulkan dengan ayat-ayat surah al Baqarah. Surah Yasin pula adalah hati al Quran, tidak ada orang yang membacanya dengan mengharap redha ALlah dan pahala akhirat melainkan dia akan mendapat ampunan dari-Nya. Bacalah surah Yasin untuk saudara-saudara kamu yang telah meninggal dunia."
(Ditakhrij oleh Ibn Hibban di dalam Kitab Sahihnya pada bab Fadhilat Surah al Baqarah. Demikian juga al Haithami meriwayatkannya di dalam kitab Mawarid al Dzam'an, (jilid V, h 397). Imam Ahmad juga meriwayatkannya di dalam al Musnad dari Ma'qal bin Yasar (jilid v h 26). Al Haithami mengulas hadith tersebut di dalam kitab Majma' al Zawaid, "Hadith tersebut diriwayatkan oleh Imam Ahmad, di dalamnya ada salah seorang perawi yang tidak disebut namanya, bagaimanapun perawi perawi lainnya adalah sahih (jilid VI h 311)
Amalan salafussoleh :
قال الشافعى : وأحب لو قرئ عند القبر ودعى للميت
“asy-Syafi’i berkata : aku menyukai seandainya dibacakan al-Qur’an disamping qubur dan dibacakan do’a untuk mayyit”
(Lihat : Ma’rifatus Sunani wal Atsar [7743] lil-Imam al-Muhaddits al-Baihaqi)
Juga disebutkan oleh al-Imam al-Mawardi, al-Imam an-Nawawi, al-Imam Ibnu ‘Allan dan yang lainnya dalam kitab masing-masing yang sebagai berikut :
قَالَ الشَّافِعِيُّ رَحِمه اللَّه: ويُسْتَحَبُّ أنْ يُقرَ أَ عِ ندَه شيء مِنَ القُرآنِ، وَإن خَتَمُوا القُرآن عِنْده كانَ حَسناً
“Imam asy-Syafi’i rahimahullah berkata : disunnahkan agar membaca sesuatu dari al-Qur’an disisi quburnya, dan apabila mereka mengkhatamkan al-Qur’an disisi quburnya maka itu bagus”
(Lihat : Riyadlush Shalihin [1/295] lil-Imam an-Nawawi ; Dalilul Falihin [6/426] li-Imam Ibnu ‘Allan ; al-Hawi al-Kabir fiy Fiqh Madzhab asy-Syafi’i (Syarah Mukhtashar Muzanni) [3/26] lil-Imam al-Mawardi dan lainnya)
2.
2. Memfitnah umat Islam yang menyambut maulid Nabi adalah semata-mata kerana duit.
Padahal umat Islam menyambut maulid tanpa mengira duit, tenaga, fikiran kerana kecintaan terhadap Nabi sallallahu 'alaihi wasallam. Bahkan ramai para ulamak membolehkan sambutan Maulid Nabi seperti Imam ibnu Jauzi (ahli hadis yang wahhabi selalu rujuk dalam ilmu hadis), imam Ibnu Hajar al Asqolani, Imam As Suyuthi, Imam Al Haithami (ahli hadis) dan ramai lagi. Para ulamak Ahlus Sunnah wal Jama'ah banyak menulis kitab maulid.
3. MENIPU DAN MENUDUH SAMBUTAN MAULID NABI ADALAH UNTUK MERAIKAN KEWAFATAN NABI SALLALLAHU 'ALAIHI WASALLAM

No comments:

Post a Comment